Fototapet | Rebel Walls

0 artiklar i Shoppingbagen

 
0
 
Ladda ner Trendrapporten som PDF här.
Stefan Nilsson
 
1. Trä och rustik. Våga satsa på en uppsättning gedigna pinnstolar med härlig patina. Hantverk är inne och håller över tid.
 
2. Blomkrukor. Odlingstrenden har bara börjat. Vi kommer odla mer och mer framöver. Skaffa en egen örtträdgård.
 
3. Stora plantor. Monstera eller palmer kommer in i vardagsrummet. Kanske också en och annan kaktus?
 
4. Våga färg. Blanda tropiska, godisliknande färger för att få lite skoj. Känns läskigt? Satsa på färgglada kuddar eller ljusstakar.
 
5. Lek med former. Köp en plywoodskiva och måla den turkos. Ställ mot en vägg och använd som mobil fondvägg.
 
6. Få liv i köket. Det bästa sättet att få liv på en fest är att alltid ha färre sittplatser än gäster. Då tvingas man cirkulera.
 
7. Svart på svart. Duka med svart porslin. Kan användas för en rustik känsla - eller för en syndig måltid.
 
8. Låt badrummet gå i svart. Gärna svarta blandare. Syndigt läckert. Vi svenskar vågar gärna färg i andra rum, men just badrummet vill vi ha svart eller vitt - så kör på massa svarta detaljer.
 
9. In med mattorna. Vi har haft en lång period av minimalism där vi skalat bort och skalat bort. Nu vill vi ha textilier högt och lågt - och kanske helt på golvet. Köp flera mindre varianter och gör ett eget lapptäcke.
 
10. Belysning. Låt inte all belysning hamna som en midja i mitten på rummet utan våga lysa upp i taket eller ha en låg golvlampa vid bokhyllan.

STEFAN NILSSONS TRENDRAPPORT 2014

med Stefan Nilsson

Tillsammans

Under säsongen har Stefan Nilsson besökt de största internationella inredningsmässorna Ambiente (Frankfurt), Maison & Objet (Paris), Tendence (Frankfurt), Heimtextil (Frankfurt), badrumsmässan ISH (Frankfurt), DesignTrade (Köpenhamn), Habitare (Helsingfors) och så klart världens största designmässa i Milano Isaloni. Dessutom har Stefan gjort nedslag och tittat efter trender i städer som London, Berlin, Istanbul, Prag, Oslo, Tel Aviv och Reykjavik.

Ett av nyckelorden för den här säsongen är just “tillsammans”. No man is an island, eller hur man vill säga... Nu vill vi laga massor av mat, träna och sitta ett gäng i soffan framför tv:n. Familj är inte bara den biologiska familjen utan den förlängda familjen med de närmsta vännerna, grannarna och arbetskollegorna. Tillsammans. Ett fint ord när lågkonjunkturen härjar runt knuten.

Så ska du göra något riktigt trendigt, satsa på att bjuda dina vänner på en härlig gryta med massor av udda tallrikar och glas. Det är sällskapet som är nyckeln, inte bara vilken sorts inredning du skaffar. Men om är du osäker – här kommer några nycklar till inredningstrenderna.
Svart på svart

Svart på svart

Vi ser massor av grafiska mönster omkring oss med svart och vitt. Men den riktigt vågade gör en inredning i bara svart. Svart på svart. Blanda flera olika detaljer som svarta tallrikar med svarta bestick och svart glas. Svart känns exklusivt och faktiskt lite farligt. En ny sexighet i inredningen kanske. Blanda gärna matta och blanka detaljer för att få en extra spänning.
 

Blue Lagoon

Det är mycket beige, grått och trä i grunden på de flesta trenderna men det finns utrymme för färg. Det är smaragdgrönt turkost och gult. En tropisk blandning som drar åt de brasilianska stränderna. Tropiska fåglar dyker upp lite överallt och vi svenskar verkar inte få nog av färgen rosa. Nu kan du matcha den med mintgrönt. Det är en rolig trend och man pratar om företeelser som ”ice cream colours”. Barnsligt och roligt.
Blue Lagoon
 

Formbart 

Parallellt med allt grafiskt och rustikt så finns en längtan efter det avskalade och enkla igen. Det är inte en minimalism som på 90-talet utan snarare en ny modernism. Funktionellt och avskalat. Det är som att de enkla formerna kan ge oss ett slags lugn. Vackert och solitärt. Varför inte ett rum med en enkel fyrkantig fåtölj, en enkel klotrund lampa och en matta med triangelformat mönster. Den avskalade ursprungsformen är nyckeln. Titta gärna på detaljer i klart rött, klart gult och kanske kolsvart.
Formbart
 

Urban Gardening

Den rustika trenden håller i sig. Vi älskar trädetaljer, hantverk och närproducerat. Och det här närproducerade engagerar oss. Vi vill inte bara köpa närodlat utan vi vill också odla helt och hållet själva. Ner med fingrarna i jorden. Vi odlar på balkongen, i köket och överallt, med stadens siluett och puls i bakgrunden. Och historia intresserar oss med botaniska tryck, ”svenska växter” och faktiskt en massa, massa insekter antingen som mönster eller på en snygg liten kruka i fönstret. För inredningen satsar på massor av trä och färger i dämpad färgskala.
Urban Gardening

Kul i köket

Köket är fortfarande hemmets hjärta. Här sitter vi och jobbar, spelar kort eller bara hänger. Mat och hälsa är i fokus och vi tränar tillsammans. Den snobbiga "fine dining" byts ut mot den varmare matupplevelsen med udda porslin och en gjutjärnsgryta direkt på bordet. Vi ser att starka varumärket börjar göra egna matdetaljer som t.ex. Gucci-choklad eller Armani-té. Men nyfikenheten är nyckeln i den här trenden. Bland mina resor har jag faktiskt sett ätbara möbler. Kanske inte så praktiskt, men kul. Som det ska vara i köket. För den inredningsintresserade, satsa på massor av nya köksprylar. Varför inte brödkavlar och snygga saltkar i marmor?
Kul i köket
 
 

SÖK FOTOTAPETER

SNABBLÄNKAR

VANLIGA FRÅGOR

Instagram
Pinterest
Facebook

PARTNERS

NYHETSBREV

 

Rebel Walls AB
E-post:
Tel: 
Adress:
Org nr:
hello@rebelwalls.com
033-20 80 00
Mariedalsgatan 7 3tr, 503 38 Borås
556459-4561
Rebel Walls Logo Badge